torsdag den 6. juni 2013

Hæklede studenterhuer

Jeg har forsøgt mig lidt i fri fantasi af få lavet nogle studenterhuer. Min lillebror og hans kæreste bliver nemlig begge studenter i år. I tredje forsøg lykkedes det mig at få lavet en hue i størrelse og form, som jeg havde forestillet mig. Hvad de præcis skal bruges til, ja det må i vente med at se, for jeg ved der er nogle nysgerrige kommende studenter som følger med her..

Princippet med studenterhuerne er egentlig ret simpelt. Jeg er startet med 6 fm i en magisk ring. Derefter har jeg for hver række øget, efter princippet med *2 fm i samme maske, x-1 fm* hvor x = rækken. Dvs. 1. rk: 2 fm i hver m, 2. rk: *2 fm, 1 fm*, 3. rk: *2 fm, 1 fm, 1 fm* osv. Når jeg synes huen havde den rette diameter, har jeg hæklet 1 fm i bagerste maskeled i hver m. Derefter bare 1 fm i hver m, til huen har den rette højde.

Nå ja, fik jeg da så lige fortalt at det er mig der har æren af at sætte huen på hovedet af brormand? Jeg tror nok lige jeg blev glad da jeg blev spurgt :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar